Huis van de buurt,
thuis in de buurt.

Rijke Schooldag

Starters Rijke Schooldag

In 2022 heeft de Jan Ligthartschool het initiatief genomen om een samenwerkingsverband te starten met partners om kinderen meer kansen en mogelijkheden te bieden om zich buiten de reguliere schooluren door te ontwikkelen. De coalitie van de Rijke schooldag Jan Ligthart bestaat uit: Basisschool Jan Ligthart, Gemeente Den Haag, Stichting voor de Haagse Jeugd Clubhuizen De Mussen, Stichting Kinderopvang De Mussen en Cultuurschakel. De ambitie is om de coalitie in de toekomst uit te breiden.

De afgelopen maanden hebben we gesprekken gevoerd met kinderen, ouders, leerkrachten en maatschappelijke organisaties. Daarnaast hebben we een omgevingsanalyse gedaan om het aanbod in de wijk in beeld te krijgen en mogelijkheden voor samenwerking op uitvoeringsniveau te organiseren. Ook hebben we een literatuuronderzoek gedaan en succesvolle voorbeelden in beeld gebracht. Op basis van de input van kinderen, ouders, leerkrachten en maatschappelijke partners hebben we onze richting bepaald. We focussen ons als coalitie op het bieden van een veilige en stimulerende omgeving waarin alle kinderen van de Jan Ligthartschool de kans krijgen om zich buiten schooltijd te ontwikkelen op het gebied van sport, cultuur, cognitieve ontwikkeling, sociale ontwikkeling en burgerschapsvaardigheden.

Het programma wordt in 5 blokken van 8 weken verdeeld en wordt na schooltijd aangeboden op de school of in het nabijgelegen buurtcentrum. Wanneer de activiteiten plaats vinden in de wijk bij het buurtcentrum, dan wordt er voor gezorgd dat de kinderen worden opgehaald in de centrale hal van school en weer teruggebracht.

ACTIVITEITENPLAN

ONDERBOUW GROEP 1 EN 2

BEWEGINGSTHEATER

Kinderen kunnen helemaal opgaan in theaterspel. Met de leerkracht gaan zij mee naar een andere wereld en ontdekken daar van alles. Kleuters vinden het heerlijk om te spelen en hebben een rijke fantasie. Deze kunnen ze in een veilige omgeving vorm geven. We gaan aan de slag met thema’s zoals de seizoenen, dieren, sprookjes.

Doelen

• Ontwikkeling van gevoel voor humor, timing en relativeringsvermogen.
• Ontwikkeling van motoriek, conditie en lichaamshouding.
• Woordenschat vergroten door bewegingen te koppelen aan taal.
• Bevorderen van sociale vaardigheden, samenspel en samenwerking.
• Bevorderen van discipline en doorzettingsvermogen.
• Zelfvertrouwen, podiumprestatie, ontvangen van publieke waardering.
• Vrij durven te bewegen en spelen.
• Onderzoek naar en beschouwing van eigen emoties, gedrag en omstandigheden en die van anderen.

LEESCLUB

Leren lezen is best lastig. Op school besteden ze hier al veel aandacht aan. Bij deze cursus gaat het vooral om het leesplezier. Er wordt voorgelezen, verhaaltjes worden uitgespeeld, er wordt gewerkt aan leesbladen en het alfabet en natuurlijk wordt er samen gelezen.

Doelen

• Het leesplezier vergroten.
• Het goed aanleren van het alfabet.
• Leesvaardigheid bevorderen.
• Zelfvertrouwen vergroten.
• Het vergroten van doorzettingsvermogen.

MIDDENBOUW (GROEP 3, 4 & 5)

LEGO & ROBOTICA
Lego is enorm aantrekkelijk voor kinderen. Bouwen en je eigen creatie maken, met bewegende onderdelen. Kinderen volgen een stappenplan om zelf te bouwen. Maar ook denken zij mee, verzinnen ideeën en verbeteren werkende modellen. En mogen zij er natuurlijk mee spelen.
Kinderen worden door middel van deze cursus enthousiast gemaakt voor technologie en wetenschap en worden uitgedaagd om probleemoplossend en creatief te denken.

Doelen

• Stimuleren van creatief denken
• Oplossend denkvermogen bevorderen
• Motorische vaardigheden bevorderen
• Verbreden van de horizon
• Van “kan-jij-het-voor-me-doen” tot “ik-kan-het-zelf”
• Sociaal gedrag en communicatie bevorderen
• Leren samenwerken Ontwikkelen van technische skills die onmisbaar zijn in de 21e eeuw.
• Kennis opdoen over programmeren middels basic codeer skills.
• Analytische intelligentie toepassen, oefenen en vergroten.

GEZOND KOKEN MET LETTERS

De kookclub biedt lessen koken aan voor de oudere kinderen. De kinderen leren over gezond eten en hoe je dat lekker kunt klaar maken. Zij ontdekken dat gezond voedsel lekker is en zij leren over ingrediënten en het lezen van etiketten en recepten.

Doelen

• Het leesplezier vergroten.
• Het goed aanleren van het alfabet.
• Leesvaardigheid bevorderen.
• Zelfvertrouwen vergroten.
• Het vergroten van doorzettingsvermogen.

KUNST

Tijdens de cursus Kunst gaan kinderen door middel van leuke opdrachten aan de slag met beeldende kunst. Plezier staat voorop. De kinderen gaan op ontdekking, prikkelen de fantasie en creativiteit. Kunst is voor kinderen het ontdekken van de wereld. Naast fantasie en creativiteit leren de kinderen over basistechnieken, materialen en kleuren.
De kinderen maken kennis met kunst uit Nederland en uit andere landen. Op deze manier leren zij ook te kijken naar elkaars cultuur en gaan hierover met elkaar in gesprek. Actief bezig zijn helpt bij het leren waarnemen, beoordelen en begrijpen van de wereld om hen heen.

Een belangrijk uitgangspunt is dat je het niet fout kunt doen en dat het proces ofwel de weg ernaartoe, minstens zo belangrijk is als het resultaat dat eruit voortkomt. Bovendien ontdekken sommige kinderen dat ze verborgen talenten hebben!

Doelen

• Kennis maken met kunst uit de eigen omgeving.
• Ontwikkeling van de fijne motoriek en de oog-hand coördinatie.
• Bevorderen van de creativiteit en spelen met fantasie.
• Gevoelens kunnen uiten op papier of doek.
• Stimuleren van het waarnemingsvermogen.
• Kinderen hebben geoefend met het tekenen en schilderen van portretten, stillevens, landschappen.
• Kinderen hebben geleerd over standpunt, over verschillende kleuren en het effect daarvan.
• Kinderen hebben meerdere schetsen gemaakt en maken per blok een werk op een doek.
• De kinderen hebben hun werk tentoongesteld.

BOVENBOUW (6, 7 & 8)

SCHOOL PERSBUREAU

Een persbureau verzamelt en rapporteert nieuws. Dit gaan de kinderen ook doen. Zij gaan op onderzoek uit en kijken wat er speelt in de wijk. Op basis van eigen interesse wordt een onderwerp gekozen en wordt er een verslag over gemaakt. Fotografie, film, schrijven, presenteren worden hierbij ingezet.

Doelen

• Samenwerkingsvaardigheden ontwikkelen.
• Creativiteit ontwikkelen.
• Creatief leren schrijven.
• Fotografie technieken aanleren.
• Presentatie-skills oefenen.
• Kinderen mogen hun stem laten horen binnen de wijk.
• Bewustwording van de eigen omgeving.

DOE PROJECT

Bij het DOE-project gaan kinderen iets voor een ander doen. Zij inventariseren behoeften en gaan kijken hoe zij hierop in kunnen spelen. Eigenlijk bedenken zij zelf hun ‘goede doelen’ en organiseren vervolgens een “Goede doelen Actie”.
Deze cursus valt onder burgerschapsvorming: het vormen van leerlingen die actief meedoen aan de samenleving en hier een positieve bijdrage aan leveren.

Doelen

• Samenwerkingsvaardigheden ontwikkelen.
• Creativiteit ontwikkelen.
• Zelfvertrouwen vergroten door zelf iets te creëren, op te zetten.
• De kinderen leveren een bijdrage aan de eigen leefomgeving en nemen hier verantwoordelijkheid voor.
• De kinderen leren op een democratische manier beslissingen nemen.
• De kinderen handelen vanuit waarden en normen.

WETENSCHAP EN TECHNIEK

Techniek is de toekomst. Kinderen van nu zullen in de toekomst nog meer met techniek en technologie in aanraking komen. We willen ze daar op voorbereiden en enthousiast voor maken. De leerlingen gaan aan de slag met ontwerpend en onderzoekend leren. 21e -eeuwse vaardigheden komen aan bod, zoals samenwerken, problemen oplossen en kritisch denken.
De thema’s ruimtevaart en chemische reacties worden onder andere behandeld.

Doelen

• Ontwikkelen van technische skills die onmisbaar zijn in de 21e eeuw.
• Samenwerkingsvaardigheden ontwikkelen.
• Probleemoplossend denken: toe te passen voor zowel uitdagingen tijdens de lessen als in het dagelijks leven.
• Leren observeren.
• Leren analyseren.